WINKEL WIMPERVERLENGINGEN
februari 18, 2024 4 min gelezen
Is het acceptabel om wimperstylisten fooi te geven? Natuurlijk! Je hoeft je als wimperstyliste, die uitzonderlijke service en oog voor detail biedt, nooit te schamen om fooi te accepteren. Je zorgt niet alleen voor een mooiere look, je bent ook een consultant en adviseur op het gebied van nazorg. En hoe vaak luister je tijdens een behandeling niet naar alle problemen van je klanten?! Kortom, je werk begint en eindigt niet bij het aanbrengen, dus als een klant je een kleine fooi wil geven voor goed werk, kan dat geen kwaad.

Als een klant vriendelijk aanbiedt om fooi te geven, maar niet zeker weet hoeveel, is een standaard in de beautybranche 10-15% van de prijs van de behandeling. Natuurlijk kan de klant meer of minder fooi geven, afhankelijk van wat hij of zij wil, maar het is nooit een goed idee om een onredelijk bedrag voor te stellen of het idee helemaal af te wijzen.
Het is ook erg belangrijk om je dankbaarheid te tonen voor een fooi. Iedereen vindt het fijn om het gevoel te hebben dat zijn of haar goede daden gewaardeerd worden, dus zorg ervoor dat je oprecht bedankt voor de fooi. Dit betekent dat je niet overdrijft met je dankbetuiging en dat je bedankje niet afwijzend overkomt. Een warme en vriendelijke 'ontzettend bedankt...' is ideaal.
Als je ervoor kiest om fooi te accepteren – wat absoluut niet nodig is – zorg er dan voor dat je voorbereid bent op hoe je omgaat met de vraag of je klanten fooi geven, inclusief het bedrag dat je accepteert. En als je in de salon van iemand anders werkt of een wimperbed huurt, zorg er dan voor dat je op de hoogte bent van hun beleid met betrekking tot fooien. Sommige salons beschouwen fooi als servicekosten die gedeeld moeten worden met de rest van het personeel, terwijl andere schoonheidssalons het zien als een persoonlijke relatie tussen klant en wimperstylist. Het kennen van het fooienbeleid is belangrijk voor het onderhouden van goede relaties. Als je een eigen bedrijf hebt of een mobiele wimperstylist bent, is dit natuurlijk veel gemakkelijker, omdat je zelf de regels bepaalt voor het accepteren van fooien van klanten.

Verwacht niet dat elke klant fooi geeft en wees je ervan bewust dat het over het algemeen geen goed idee is om een klant aan het einde van de behandeling om fooi te vragen, aangezien dit een goede klantrelatie ernstig kan ruïneren. Hoewel wimperextensions niet per se noodzakelijk zijn, weet je nooit hoe financieel de situatie van een klant is, dus verwacht geen fooi die hoger is dan de uiteindelijke prijs. Om gesprekken over fooi te voorkomen, kun je simpelweg een regel op je boekingsformulier, op je sociale media of website plaatsen waarin staat dat fooi welkom is, maar niet wordt verwacht.
Afhankelijk van het land waar u werkt, kan de fooicultuur voor verschillende diensten verschillen en voor sommige klanten is het misschien iets nieuws. In sommige landen is fooi geven voor een dienst een industriestandaard, terwijl het in andere landen helemaal niet eens wordt overwogen. Dit is niet iets om u te ontmoedigen of het gevoel te geven dat u slecht werk hebt geleverd; een fooi kan een welkome verrassing zijn en een extra bevestiging dat u goed werk hebt geleverd, of het kan gewoon de cultuur zijn van het thuisland van uw klant, als ze op reis zijn of naar uw regio zijn verhuisd.
Als een klant geen fooi geeft, zoals eerder vermeld, hoeft dit je niet te ontmoedigen of een ander gevoel over je klant te geven. Het opbouwen van een loyale klantenkring is een zware klus en ongeacht of je fooi geeft of niet, terugkerende klanten zijn waardevoller.
Of een klant nu wel of geen fooi geeft, wees niet bang om naar zijn of haar ervaring te vragen.Hoewel het geven van een fooi, of het ontbreken daarvan, niet automatisch feedback is of een weerspiegeling van uw dienstverlening, kan het wonderen doen voor de relatie met uw cliënt en voor de kwaliteit van uw behandelingen, zowel voor de cliënt als voor al uw andere cliënten, als u hem vraagt wat hij of zij van uw dienstverlening vond.
Een geweldige manier om niet alleen relaties op te bouwen, maar ook positieve bekrachtiging te bieden, is door een klant te vragen een recensie achter te laten. Als ze tevreden waren over de service, hun ervaring en het algehele resultaat van hun wimperbehandeling, is het altijd een goed idee om ze te vragen er online over te posten. Vraag ze om een foto te delen en een mooie recensie achter te laten op je website, sociale media of Google Reviews. Lees meer over het opbouwen van een loyale klantenkring in dit artikel. blogbericht, of lees meer over de Het belang van klantbeoordelingen hier.
Als je op zoek bent naar meer manieren om je winstgevendheid te verhogen, is het ook een goed idee om te proberen je verkoopcijfers te verhogen als een klant geen fooi geeft. Als ze een goede behandeling hebben gehad en tevreden zijn met hun wimpers, bied dan een Wimpershampoo En Reinigingsborstel Klaar voor nazorg. Je bouwt immers vertrouwen op bij je klanten en het geven van goed advies over wimperverzorging is nog steeds belangrijk. Dit is een geweldige manier om net dat beetje extra te geven in je service. Mocht een klant je advies opvolgen en een flesje wimpershampoo kopen, dan toont dit vertrouwen en begrip dat je je werk fantastisch hebt gedaan en zal je op de lange termijn je omzet verhogen. Bovendien kun je er dan op vertrouwen dat je klant goed voor zijn of haar wimperextensions zal zorgen tussen de volledige sets en de opvulafspraken. Ook dit zou een positieve bekrachtiging moeten zijn voor je harde werk – vergeet niet om ze aan het einde van hun afspraak in te boeken voor hun volgende opvulafspraak!

Of je nu een beginner bent of een doorgewinterde professional, fooi geven is een welkome bonus voor je harde werk als wimperstylist. Benader het altijd met een positieve houding en verwacht er nooit iets van. Een trouwe klantenkring is altijd belangrijker dan de fooi van een enkele klant, dus vergeet niet om jezelf een schouderklopje te geven als het gebeurt, maar blijf uitzonderlijke service bieden, zelfs als het niet gebeurt.
Meld u aan om op de hoogte te blijven van aanbiedingen, nieuwe releases en meer …